Op de grond zitten – doe jij het al?

Anders dan anders

Het lijkt bijna té simpel, maar op de grond zitten is heel waardevolle training, juist voor ruiters. Om te beginnen doen je rug en benen iets heel anders dan ze de rest van de dag doen. Omdat je spier- en bindweefsel zich aanpast aan hoe het gebruikt wordt, is het altijd een goed idee om variatie te brengen in je houding en beweging. Zo blijven je weefsels soepel en sterk in alle richtingen.

Op de grond zitten geeft je direct die variatie, iets “anders dan anders” om te doen. Bovendien zul je vaker van houding veranderen dan op een stoel, dus blijf je meer in beweging. En omdat het vooral aanpassing vraagt van je rug en heupen, is het ook nog eens mooie training voor een gedeelte van je lichaam dat heel belangrijk is voor paardrijden. Een gedeelte waar het vaak mis loopt met je balans in het zadel, doordat het verstrakt is.

Blijven voelen en aanpassen

Als je nu gelijk op de grond bent gaan zitten, zul je merken dat je niet al te lang in één houding kunt blijven zitten, omdat je lichaam anders gaat protesteren. Als je gewend bent om in je hoofd te blijven zitten, is op de grond zitten daarom een mooie manier om jezelf te trainen om beter in contact te blijven met je lichaam. Al was het maar omdat het gewoon tegen je gaat schreeuwen van ongemak als je het te lang negeert. 😉

Maar na verloop van tijd leer je om bijtijds te luisteren en je positie aan te passen. Een belangrijke vaardigheid voor een ruiter!

Bij het gaan zitten of verzitten oefen je bovendien steeds weer even met zacht naar de grond bewegen. Zo leer je, vaak onbewust, op welke plaatsen jouw lichaam zacht genoeg is om op te landen of overheen te rollen. Valtraining 101! Als je de vloer van dichtbij kent, schrik je minder als je er ineens op terecht komt.

Dus: ga eens op de grond zitten en zoek uit op hoeveel verschillende manieren jij eigenlijk kunt zitten. Pak er gerust wat kussens of een matje bij en experimenteer met wat werkt voor jou. Lukt het je nog niet zo lang? Geen punt, 1 minuut per dag geeft ook al effect, van waaruit je heel rustig op kunt bouwen naar langer en vaker. Forceren is nooit een goed idee!

Vind je het leuk om verder te experimenteren: op hoeveel verschillende manieren kun je opstaan en op de grond gaan zitten?

In het dagelijks leven

Op de grond zitten is op heel veel manieren te integreren in je dagelijks leven.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • TV kijken voor de bank in plaats van op de bank
  • Werken aan een koffietafel in plaats van aan een bureau. Als je een los toetsenbord bij je laptop gebruikt, kun je je laptop op een verhoging zetten, waardoor je hoofd rechtop blijft staan 😉
  • Eten op de grond in plaats van aan tafel

Bewegen op de vloer

Als je meer uitdaging zoekt, kun je ook eens wat bewegen terwijl je dicht bij de vloer blijft. Michael Tijsterman van Life Advanced heeft daar een hele fijne, laagdrempelige routine voor, die veel voorkomende verstrakkingen aanpakt en heel makkelijk te doen is als je toch al op de vloer zit. Hij deelt ‘m met je in de Online Ruiterworkshop op 17 december. Als je meedoet, krijg je 2 weken toegang tot een video met dezelfde oefeningen, zodat je de bewegingen een paar dagen kunt herhalen en er een gewoonte van kunt maken.