Paarden zijn niet gemaakt om ons te dragen
Maar ze kunnen het prima hoor! Als ze gezond zijn en door training voorbereid zijn op de extra belasting. Die extra belasting komt niet alleen door ons gewicht als ruiter, maar ook door de vele bochten die we in een rijbaan rijden. En steeds maar weer de bocht om lopen met gewicht op je rug, daar moet je sterk én soepel voor zijn!

Geen sleutelbeen
Zodra je op je paard gaat zitten voeg je extra gewicht toe aan de romp. De romp van je paard is opgehangen tussen zijn voorbenen (schouderbladen en opperarmen) door middel van pezen, spieren en banden. Allemaal zacht weefsel: je paard heeft geen sleutelbeen dat zijn schouderblad met zijn romp verbindt, zoals wij mensen. Daardoor veroorzaakt het gewicht van de ruiter op zijn rug een kracht naar beneden, maar ook naar voren.

Afdruk van de ruiter
Als je hem niet gericht traint om dat extra gewicht te dragen, zal hij de benodigde kracht en souplesse in zijn lichaam missen en geen andere keuze hebben dan zijn verzwaarde romp in zijn schouders te laten hangen. Dan zie je na verloop van tijd een “gat” onstaan in zijn bovenlijn ter hoogte van de plek waar de ruiter zit. Een afdruk van de ruiter eigenlijk. Op die plek wordt de rug dieper, de schoft lijkt korter en steiler en het borstbeen en de onderkant van de hals hangen naar voren en naar beneden.

 

Stuwen in plaats van dragen
Een paard met een gezonken rug kan bovendien zijn achterbenen niet meer voldoende onder het lichaam plaatsen. Maak zelf je rug maar eens hol terwijl je op handen en knieën zit en probeer je knie naar voren te zetten onder je lichaam. Daar is geen ruimte meer voor!

Zodra de romp van je paard in zijn schouders hangt, heeft hij dus geen andere keuze meer dan stuwen in plaats van dragen met zijn achterbenen. Hij duwt met ijn achterbenen zijn gewicht (en dat van jou) naar zijn schouders in, in plaats van dat hij het optilt.

Na verloop van tijd zie je de stand van zijn achterbenen dan steeds steiler worden, de lendenen boller, de rest van de rug holler, de voorbenen onderstandig en de onderkant van de hals boller.

Ook kunnen er rare “knikjes” ontstaan in de voorbenen, waardoor de botten niet meer recht boven elkaar staan en de voorbenen geen stevige, verticale “paaltjes” meer vormen onder de voorhand.

Training
Het goede nieuws is dat dit – bij een gezond paard- door training allemaal prima te voorkomen is. En vaak ook te genezen, in combinatie met  behandeling van de verstrakte weefsels. En als ze eenmaal sterk en soepel genoeg zijn, vinden de meeste paarden het zelfs leuk om jou te dragen. Terwijl ze stoere, verzamelde bewegingen maken. Sterker nog, als je het werk goed doseert gaan ze zich stoer en sterk voelen, juist doordát die bewegingen van hen worden gevraagd!

Leer meer over gezonde, duurzame training in de gratis checklist, of pak gelijk lekker door met de online cursus die ik samen met dierenarts en revalidatietrainer Karin Leibbrandt heb gemaakt. Liever in de praktijk aan de slag? Dat kan tijdens een 4D Intensive Day of 4D Bootcamp. Daar krijg je les van ons beide!

Liever thuis trainen? In een lestraject help ik je verder met duurzame, gezonde training én plezier voor je paard en jou. We werken aan jouw persoonlijke doelen in drie lessen plus twee keer feedback op een video tussendoor. Neem even contact op voor de mogelijkheden op jouw locatie.

Kun je of wil je nog niet rijden, maar wil je wel graag je paard helpen om beter in zijn vel te zitten en een gezond bewegingspatroon te ontwikkelen? Dat kun je leren in de workshop Equine Fascial Fitness, waarin je behandelingen van een professional leert ondersteunen (maar niet vervangen) met een combinatie van veilige, doeltreffende bodywork en grondwerktechnieken. Deze workshop geef ik samen met mijn zus Hilde Roos. Zij is humaan fysiotherapeut, osteopaat (EDO) voor paarden en craniosacraal- en myofasciaal release therapeut voor paarden. Check de agenda voor de volgende datum, of neem contact op om deze workshop bij jou op stal te organiseren.