Vind je vering

Als je bij mij een training volgt, hoor je me vaak praten over stabiliteit en vering in je zit.

Bij stabiliteit kunnen de meeste ruiters zich wel wat voorstellen. Maar waarom is vering nou ook zo belangrijk voor een goede houding en zit?

Efficiënt en moeiteloos

Als je paard gezond beweegt, veert hij efficiënt en schijnbaar moeiteloos van de grond. Zijn spieren en bindweefsel zijn door de juiste, stabiele lichaamshouding (daar heb je ‘m weer, ook bij je paard!) optimaal in staat om onder het lichaamsgewicht uit te rekken en terug te veren. Zo kan hij zijn lijf met weinig krachtsinspanning van de grond “bouncen”.

Voor mensen geldt dit ook: jij bent net als je paard gemaakt om elastisch en efficiënt te bewegen en van de grond te bouncen.

Aanpassing

We zijn alleen -vaak onbewust- niet zo zuinig op onze veerkracht en daardoor kan het aanvoelen het alsof we die voorgoed kwijt zijn. Maar het leuke aan spier- en bindweefsel is dat het zich aanpast aan de beweging die ervan gevraagd wordt. Zelfs als het al een tijdje meegaat en al een tijdje te weinig heeft gedaan. 😉

Voor ons als ruiters is vering belangrijk, omdat we één willen worden met de beweging van ons paard. En dat lukt niet zo best als je lijf zich op je paard gedraagt als een baksteen op een skippybal…

Reflex – de grond in

Bovendien hebben we als mensen een sterke reflex om met onze voeten te duwen tegen alles dat een beetje aanvoelt als de grond. Dus ook tegen de stijgbeugels.

Duwen tegen de grond is essentieel om te kunnen staan en lopen. Je merkt eigenlijk niet eens dat je dat doet, omdat het zo gewoon is. Maar bij paardrijden zit het je in de weg.

Ook bij een perfecte beenligging kun je nog steeds (onbewust) te hard duwen op je beugels. Dit gebeurt vaak precies op het moment dat je paard omhoog wil veren.

Dan druk je jouw eigen lichaam weliswaar omhoog, maar waar druk je je paard heen? Precies, naar beneden! De grond in…

Het goede nieuws is, dat dit allemaal te trainen is. Bewustwording doet al heel veel, en kleine gewoontes aanpassen in je bewegingspatroon doet de rest!

Nu iets doen voor je “veersysteem”?

Til je hielen op, zodat je op de bal van beide voeten staat, en laat je hielen weer naar de grond zakken, Doe dit een paar keer, en kijk dan of je er een (redelijk snel) ritme in kunt krijgen. Met een muziekje erbij wordt het leuker!

Als je meer uitdaging wilt, kun je ook een hupje maken, en dus los komen van de grond. Let op: de uitdaging hierin is zacht landen, en niet hoog springen! Land op de bal van je voet, en krul je tenen een klein beetje, alsof je iets vastpakt met je tenen.

Zo leer je het bindweefsel in je voeten en enkels dat je er graag elasticiteit en “bounce” in wilt hebben. Het gaat zich letterlijk aanpassen, door de vezels van elastischer materiaal te maken en in een andere richting te leggen!

Meer doen om de vering in je lijf terug te brengen?

Een beetje bouncen is het begin van terugbrengen van je veerkracht. Wil je meer doen, kom dan eens naar een Jokerworkshop, of pak het gelijk grondig aan in een Ruiterbalans Traject!

Op Joker leer je hoe je jouw “veersysteem” als ruiter optimaal inzet. In een ruiterbalans traject worden de trainingen op Joker gecombineerd met leuke, eenvoudige ideeën en technieken om je spieren en bindweefsel in je dagelijkse leven (zonder paard) te activeren en te onderhouden. Verder krijg je huiswerkopdrachten en feedback op video van het rijden thuis (als je dat wilt).

Het Ruiterbalans Traject geef ik samen met Michael Tijsterman van Life Advanced, o.a. parkour docent en specialist in natuurlijke bewegingspatronen voor mensen.